yang sudi menerjah

TIPS BELAJAR dari internet



fiqa da terbaca satu article ney...tips2 utk blajar...n fiqa t'fikir utk share at sume students....tmbah tmbah lagi...kpada sume calon SPM....sma sperti FIQA....wlaupon x shebat mne...tp,,hope b'guna pda sume...law sesiapa nk share tips2 utk fiqa pown ley...juz tigglkan je at comments....t fiqa baca n try ikot...x salah kan kte b'kongsi pndapat...x rugi pown....TQ...^-^


1. Belajar Kelompok
Bosan belajar sendirian? Cuba saja belajar secara kelompok bersama teman. Dengan belajar kelompok     kegiatan belajar akan menjadi sangat menyenangkan karena ada temannya. Belajar secara kelompok sebaiknya mengajak teman yang pandai dan rajin belajar agar dapat termotivasi dan ketularan pintar.

2. Cuba Rajin Membuat Catatan Atau Intisari Dari Pelajaran
Setiap bab pelajaran selalu ada bahagian-bahagian yang penting. Nah bahagian yang penting ini sebaiknya dibuat catatan di buku tersendiri. In sangat berguna saat menghadapi ulangan atau ada ujian.


3. Selalu Disiplin Dan Tekun Dalam Belajar
Yang penting di sini adalah kualiti belajarnya. Walaupun hanya 1-2 jam sehari tapi kalau di lakukan setiap hari pasti akan lebih baik dari pada belajar dalam waktu yang sangat lama pada waktu tertentu saja. Misalnya hanya belajar kalau ada ulangan atau ujian saja.

4. Bertanya Kalau Belum Paham
Biasanya saat guru selesai membahas satu mata pelajaran akan bertanya pada murid muridnya. Apakah sudah jelas? Jangan ragu dan takut untuk bertanya kalau memang kurang paham atau kurang mengerti.


5. Hindari Sikap Tidak Jujur
Sekarang ini banyak siswa membuat catatan untuk meniru saat ada ulangan atau ujian. Dengan belajar dengan jadual yang teratur seorang murid akan selalu siap jika ada ulangan mendadak dan tidak perlu meniru.






LIKE kalau suke___KOMEN kalau sudi

No comments: